Då var det äntligen dags för release

Efter ett år av förberedelser, tester, utveckling och strategiarbete är det nu äntligen dags! Release av Säljanalys.se

Det här kommer sig egentligen av att många frågar när de träffar mig ”Vad är det egentligen du jobbar med Daniel?”

Tidigare har jag alltid sagt (för enkelhetens skull) att jag ”hjälper företag och människor att växa.”

Men det började kännas både lite uttjatat då många andra hävdar att de hjälper företag att växa (trots att de kanske egentligen bara säljer häftapparater. Inget ont om häftapparater) men det började också att kännas lite luddigt när jag beskrev mina sysslor på det sättet.

Pressad av den bästa

Under förra året gick jag en marknadsföringsutbildning hos en av USA:s vassaste marknadsförare. Han bad mig att bli riktigt tydlig i mitt erbjudande och budskap.

Han sa till mig: ”Tänk dig att du skulle bara kunna få göra EN sak som du livnär dig på, och den saken är du så pass bra på att du bara får betalt efter att du har levererat din produkt/tjänst. Vad skulle det vara du jobbade med då?

Till en början så var min första givna tanke att jag skulle jobba med att utveckla och motivera människor. För det vet jag, ursäkta nu mitt språk, att jag är förbaskat bra på. Men i ärlighetens namn, det finns för få företagsledare i Sverige som förstår sig på att satsa på att utveckla individer. Jag har träffat många kvinnliga personalchefer som har full förståelse och brinner för att deras anställda skall utvecklas. Men på toppen sitter det tyvärr för många gånger mossiga gubbar som inte själva har utvecklat sig på hundra år, för att de själva tycker att de inte behöver utvecklas nåt mer (för de kan minsann redan allt.) Jag är otroligt less på den arroganta inställningen bland chefer. Men den diskussionen kan vi ta en annan gång.

Mäta Säljprocessen

Jag funderade vidare på vad jag är riktigt vass på i yrkeslivet. Jag är ingen världsmästare som säljare men något som jag är riktigt bra på är att analysera och bedöma säljprocesser. Hur effektiv är en organisation? Var ligger styrkorna, var ligger svagheterna, vad behöver göras för att sälja mer? Det kan jag enkelt svara på.

Så det blev min utgångspunkt. Jag skulle bli experten inom Säljprocesser. Inte säljutbildare. Inte jobba med att coacha säljare. Utan analysera var styrkorna och svagheterna ligger i olika företags säljprocesser.

Så under snart ett år har jag arbetat med att ta fram stödverktyg, analysverktyg och tekniska analyser som kan mäta effektiviteten i företags säljorganisationer och svara på vad som krävs för att kunna uppnå ökad försäljning och förbättrat resultat.

Jag har haft bra hjälp av utländska analysföretag och tillsammans har vi skapat ett unikt verktyg som analyserar, bedömer och förfinar säljprocesser.

Säljanalys.se mäter tre olika delar.

Säljprocessen – (Varje företag har sin unika säljprocess och analysen definierar effektiviteten av denna)

Säljpotentialen – (Utifrån resultatet från säljprocessen används en teknisk analys för att mäta säljpotentialen)

Säljkompetensen – (varje individuell säljare genomgår en säljkompetensanalys)

Dessa tre delar mäts individuellt men matchas sedan mot varandra för att tydligt hitta svagheterna, styrkorna och förbättringspunkterna i varje unik säljprocess. Företaget får en SÄLJPOÄNG mellan 1-100 som visar den nuvarande prestandan.

I denna analys ingår omfattande återkoppling och rapportering. (Bl.a. 21-sidig rapport på varje individuell säljare.)

Men också en gedigen handlingsplan för hur ni som företag bäst agerar på de resultat som analysen tagit fram.

Läs gärna mer på www.saljanalys.se

 

Det här är ju något som jag i grunden har jobbat med under lång tid och hjälpt företag med, men det får ändå bli en slags nylansering och release av detta då jag har skapat ett fristående varumärke i form av Säljanalys.se. Nu kan alla företag få hjälp med att identifiera effektiviteten i deras egen säljprocess för att på så sätt lättare förstå vad som behövs för att öka försäljningen.

Jag har satt igång en säljstyrka redan nu som kommer att jobba med införsäljning av Säljanalys.se och jag beräknar att redan till hösten utöka antalet säljare. Du är inte helt fel ute om du misstänker att alla säljare som ska börja hos mig kommer att få genomgå grundliga analyser. =)

Ha en bra start på veckan!

 

/Daniel

Kommentarer

kommentarer

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/f/4/8/danielantonsson.se/httpd.www/wp-includes/comment-template.php on line 1440 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/f/4/8/danielantonsson.se/httpd.www/wp-includes/comment.php on line 879 Fatal error: Uncaught Error: Cannot create references to/from string offsets in /customers/f/4/8/danielantonsson.se/httpd.www/wp-includes/comment.php:884 Stack trace: #0 /customers/f/4/8/danielantonsson.se/httpd.www/wp-includes/comment-template.php(1444): separate_comments('') #1 /customers/f/4/8/danielantonsson.se/httpd.www/wp-content/themes/optimizePressTheme/themes/3/single.php(74): comments_template('/comments.php', true) #2 /customers/f/4/8/danielantonsson.se/httpd.www/wp-includes/template-loader.php(74): include('/customers/f/4/...') #3 /customers/f/4/8/danielantonsson.se/httpd.www/wp-blog-header.php(19): require_once('/customers/f/4/...') #4 /customers/f/4/8/danielantonsson.se/httpd.www/index.php(17): require('/customers/f/4/...') #5 {main} thrown in /customers/f/4/8/danielantonsson.se/httpd.www/wp-includes/comment.php on line 884