5 sätt att kraftigt öka din lönsamhet

Nu ska jag ge dig en formel för att kraftigt förbättra ditt företags resultat på den nedersta raden! Utan att kapa kostnader!

Här ska vi bara sträva efter att skapa tillväxt.

Häng med!

5 sätt att kraftigt öka din lönsamhet!

Jag har alltid ogillat de s.k. ”expertkonsulterna” som kommer in i en verksamhet för att skapa bättre resultat och det enda de gör är att direkt fokusera på kostnaderna. Det här är löjligt enligt mig.. Att kapa kostnader kan vem som helst göra. Det krävs bara att kunna säga ”nej” och ”lägre”!

 

Hårt? Ja kanske, men tänk efter. Du har en kostnad och någon expert du hyrt in kommer in och säger att du måste kapa kostnader för att få ett bättre resultat.

Hur svårt är det att klura ut på egen hand?

Sluta köpa in saker, förhandla ner avtal, se till att personalen tänker mer ekonomiskt och kanske man t.o.m. gör sig av med personal för att snabbt skapa fina siffror.

Det är sådant man kan göra för att dra ner på kostnader och det är också det de s.k. experterna många gånger förordar.

Varför är det så? Jag hävdar att det beror på att det är 10 gånger svårare att skapa tillväxt än vad det är att dra ner på något befintligt. Tänker du efter riktigt noga så stämmer det i allt. Det är mycket svårare att göra mer än mindre..

(Det är svårt att äta mer än du orkar, men du kan alltid äta mindre. Det kan vara svårt att träna mer än du orkar men det går alltid att träna mindre. Det kan vara svårt att köpa något som du vill ha men inte har råd med, men det är enkelt att låta bli att köpa..)

Vad jag menar är att det är lätt att kapa kostnader, men en helt annan sak att veta hur man faktiskt driver och skapar resultat genom ökad försäljning.

 

Då kanske du tänker ”Hur ökar man sin lönsamhet utan att kapa kostnader?”

Därför ger jag dig här 5 sätt att kraftigt öka din lönsamhet!

Leads

Det här är det totala antalet leads eller prospekts – de personer som du har kontaktat eller som har varit i kontakt med er under det senaste året.

Konverteringsgrad

Det här är den procent av människor/företag som faktiskt köper av dig. Som exempel: om 10 personer kommer in i en butik och 3 av dem handlar något så är butikens konverteringsgrad 3 av 10 d.v.s. 30 % den dagen.

Snittförsäljning

Det här är snittförsäljningen i kronor per försäljning.  (Beräknat över ett år.) Det är bara ett snitt och kan variera stort beroende på vilken bransch du tillhör.

Snitt antal försäljningar

Det här är det antal köp som din snittkund gör under ett år hos dig. Samma här så varierar det mycket mellan branscher. En dagligvarubutik kan t.ex. ha kunder som handlar varje dag medan en programvaruleverantör kanske bara säljer en gång per år till sin kund..

Vinstmarginal

Det här är den procentuella vinsten på varje försäljning. T.ex. om du säljer något för 100 kronor och du tjänar 25 kronor är vinstmarginalen med andra ord 25%.

Nu tar vi ett enkelt räkneexempel för att se hur vi kan jobba med dessa parametrar. Observera att när du applicerar den här lönsamhetsformeln så ger det en enorm hävstångseffekt därav den otroliga resultatförbättringen!

Lönsamhetsformeln ser ut så här:

Leads x Konverteringsgrad = Antal kunder

Antal kunder x Snittförsäljning x Antalet försäljningar = Omsättning

Omsättning x Vinstmarginal = Vinst

Som ett exempel säger vi att du har i din verksamhet följande siffror:

4 000 x 25% = 1 000 kunder

1 000 x 100 kr x 2 = 200 000 kr i omsättning

200 000 x 25% = 50 000 kr i vinst

Vad innebär då det här?

Jo, din verksamhet konverterar 1 av 4 leads till betalande kunder, och dessa kunder köper av dig i snitt 2 gånger per år för en summa av 100 kronor per tillfälle. Du har 25% vinstmarginal vilket gör att den totala vinsten i företaget under året blir 50 000 kronor.

(Jag vet att det här är kraftigt förenklat, men det är för att det ska vara så lätt som möjligt att hänga med.)

Tänk nu om vi skulle försöka förbättra resultaten med bara 10 % på varje enskild parameter, vad händer då?

Vi tar och testar att applicera tillväxtformeln och ser vad som händer på sista raden för dig:

4 400 x 27,5 % = 1210 kunder

1210 x 110 kr x 2.2 = 292 820 kr i omsättning

292 820 x 27,5% = 80 525 kr i vinst (+61 % !!!)

Hängde du med?

10 % ökning i försäljning ger en 61 % ökning (!!!) på resultatet och lönsamheten när du använder dig av hela tillväxtformeln! Det är det här jag menar med hävstångseffekt!

Jobbar du rätt och fokuserar på dessa 5 tillväxtparametrar kan du skapa extraordinära resultat på din lönsamhet utan att ens behöva snegla mot att kapa kostnader.

(Kan din ”kostnadskonsult” skapa 61 % bättre resultat åt dig på sista raden? Nej, jag trodde inte det heller..)

Och tänk på att det här matematiska exemplet är enbart med en 10 %-ig ökning på varje parameter.

Testa att sätta in dina siffror och lek sedan med ökningar på 15 %, 20 % eller kanske 30 % på varje parameter. Vad händer för dig och din verksamhet då?

Din verksamhet kommer att flyga fram!

Tveka inte att höra av dig om du vill ha hjälp med din tillväxt!

Vill du ladda ner dessa tips i pdf-format?

Klicka på ikonen här nere för att starta din nedladdning.

Förresten...

Vet du vad det absolut vanligaste är som jag får höra bland chefer när jag pratar om tillväxtformeln?

... beredd?...

"Det här kanske funkar, men det funkar inte i min bransch och för vår verksamhet."

Mitt svar?

"B*llsh*t! Nu är det dags att vakna! Om du tror att du och din verksamhet är så speciell behöver du snabbt får hjälp, för att med den inställningen äter dina konkurrenter snart upp dig!"

Om du inte redan gör det så börja prenumerera på inspirationsbrevet som ger dig mängder med tips på hur du kan utveckla dig själv eller din verksamhet.